måndag 7 maj 2007

Dagens Poplåt: I Was A Daughter

Basia Bulat – I Was A Daughter



Jag vet inte om det är nåt personligt drag hos mej att falla för en massa kvinnliga kanadensiska musiker med fantastisk förmåga att skriva underbara poplåtar eller om det helt enkelt är så att det kommer sjukt mycket duktiga kvinnliga musiker från Kanada just nu. Senast i raden som jag har lyckats upptäcka är Basia Bulat. Som så många gånger förr sprang jag mest på henne av en mindre slump. Jag älskar när det händer, när man bara slentriansurfar omkring bland bloggar och tankar ned nånting som man aldrig hört talas om innan och faller helt handlöst för det. Så var fallet med I Was A Daughter. Det är Bulats första singel från hennes debutalbum Oh, My Darling. Vilken låt det är, pendlar mellan det sköra, vackra och det hetsiga euforiska. Lugna akustiska partier varvas med helt underbart hetsigt handklapp och en trummis som verkar ha en mildare form av damp. Sen är Basias röst helt magisk. Hon låter så bräcklig och hon sjunger hela tiden med ett litet darr på rösten. Albumet kommer 21 maj, nåt jag ser fram emot väldigt mycket. Till dess får jag väl mest vara ledsen över att jag missar henne som uppvärmare till mysfolkbandet Great Lake Swimmers i Göteborg och Stockholm till helgen.


Vill man lyssna på I Was A Daughter eller nåt annat med Basia kan man gör det här>>

2 kommentarer:

Anonym sa...

trummis med en mildare form av damp.
lutade mig tillbaka och började klappa händerna, lite dampigt sådär

Anonym sa...

trummis med en mildare form av damp.
lutade mig tillbaka och började klappa händerna, lite dampigt sådär