måndag 14 maj 2007

Same Old Song

Jag blev lite överraskad av mig själv helgen som gick. Var på 25-års fest i lördags och blev som en av många ombedd att ta med mej en blandskiva med några av de låtar som jag tycker är bäst någonsin. Visst, det är en jättesvår utmaning, hur ska man liksom plocka fram 20 låtar som är bättre än alla andra, någonsin. Det faktumet att skivan ska med på en fest innebär ju även det vissa speciella kriterier för hur skivan ska utformas. Att slänga med en 12 minuter lång postrocklåt funkar liksom inte riktigt för det tillfället. En annan sak som påverkade min skiva en del var även det faktum att jag inte hade tillgång till min skivsamling utan bara låtar som fanns på min dator.

Trots alla faktorer som påverkat mitt urval av låtar blev jag ändå lite överraskad av mig själv. När det kommer till musik brukar jag alltid leva här och nu, musiken som kommer just idag är oftast den jag gillar mest och fastnar för, jag brukar försöka att inte fastna i det gamla. Trots det utgjordes min skiva med det som ska vara mina favoritlåtar av väldigt många låtar som jag upptäckte och började älska när jag gick på gymnasiet. Knappt någon av låtarna är gjort på 2000-talet. En hel del är inte ens gjorda på 90-talet. Så trots mina försök att hänga med i musikvärlden och hela tiden ta till mig ny musik så ligger det nog en sanning i att musiken man lyssnar på och älskar i tonåren är den som sätter sig allra, allra hårdast.

Just då, i fredags, när jag satte ihop den här skivan insåg jag att alla de här låtarna är bland de absolut bästa låtarna som jag vet:

-Nine Inch Nails – Wish
-New Order – Age Of Consent
-Feist – Mushaboom
-The 13th Floor Elevators – You´re Gonna Miss Me
-Cat Power – He War
-Saint Etienne – He´s On The Phone
-Joy Division – Love Will Tear Us Apart
-My Bloody Valentine – You Made Me Realise
-Delta 5 – Mind Your Own Business
-Belle & Sebastian – Get Me Away From Here, I’m Dying
-Television Personalities – Part Time Punks
-The Sonics – Cinderella
-The Flaming Lips – Do You Realise
-Gang Of Four – Damaged Goods
-The Jesus & Mary Chain – Just Like Honey
-Neutral Milk Hotel – Two-Headed Boy
-Pavement – Shady Lane
-Spacemen 3 – Walking With Jesus
-The Field Mice – Emma’s House

Inga kommentarer: