måndag 28 maj 2007

Dagens Poplåt: Vingslag

Kalle J – Vingslag


Jag tyckte Kalle J verkade väldigt sympatisk när han dök upp härom året. Bland alla svenska electropopband som kom fram ungefär samtidigt tyckte jag att Kalles första EP:s stack ut bland mängden. Sen kom fullängdaren Om Du Lyssnar Noga som jag på det hela taget tyckte var en besvikelse, lite ojämn och saknade en del av det där som gjorde att han verkligen stack ut från mängden. Men nu i och med nya singeln har jag fått tillbaka min tro på honom. De inledande, samplade stråkarna som bygger Vingslag är helt briljanta, jag blir snudd på mållös. Jag kan lyssna på den här låten gång på gång på gång och fortfarande slås av hur perfekta stråkarna låter. Det är luftigt, svävande och somrigt. Tillsammans med det bakomliggande beatet blir det en riktigt fin lite poplåt som funkar lika bra på ett dansgolv som i ipod-hörlurarna. Detta känns som en klockren kandidat till att vara en av mina största sommarhitar, och jag har faktiskt börjat längta till dess att Kalle J ska släppa platta nummer två, finns det fler låtar som Vingslag på lager kan det faktiskt bli hur bra som helst.

Inga kommentarer: