torsdag 12 april 2007

Break My Body

Hanne Hukkelberg

Jag tror jag missade Hanne Hukkelberg lite när hon släppte Little Thing för nåt år sen. Jag gillade verkligen Do Not As I Do som hon släppte som singel, och den underbart charmiga liveversionen av Pixies Break My Body som också låg med på singeln. Resten av skivan liksom passerade mig förbi. Jag tror det börjar bli dags att ta igen det jag missade då. Har precis upptäckt hennes andra skiva, Rykestrasse 68 och fallit för dess spretiga charm. Hon skriver excentriska poplåtar där hennes pianospel och viskande sång alltid ligger i grund för låtarna, men det spretar lite för mycket för att göra det lätt att kategorisera hennes musik. Det hörs i hennes musik att hon är skolad musiker och även att hon har en bakgrund inom jazz. Många av låtarna har klar jazzinspiration. Annars för hon ibland mina tankar till en norsk motsvarighet till Stina Nordenstam. Det är mörkt, lite hemlighetsfullt och hon följer ofta sina infall i musiken.




Ibland kan infallen bli lite i mesta laget, inledningen till Fourteen låter som något som hade gjort sig bra som bakgrundsmusik till en film som utspelar sig på medeltiden, över det har hon lagt en upphackad konversation med sig själv. Det är väl egentligen enda gången infallen blir lite för mycket. Plattan bjuder annars på många trevliga stunder. A Cheater’s Armoury är en sprudlande glad, svängig liten poplåt, skulle kunna vara plattans ”hit”. Det vimlar inte direkt av glada upptempolåtar på skivan annars, det mesta går i ett lugnt tempo. Bland favoriterna finns The North Wind, vars musik i huvudsak bygger på skrivmaskin, piano, orgel och harpa. Mörka Ticking Bomb känns nästan hotfull i sitt utförande, men man sugs in i intensiteten i den. I Pynt byter hon plötsligt språk och sjunger på norska, ett infall som funkar alldeles utomordentligt. Sen är jag väldigt nöjd över att hon har gått in i studion och spelat in en riktig version av Break My Body, den gör sig väldigt bra i hennes händer. Hon skalar av den och viskar fram det mesta av den, hon höjer bara rösten på precis rätt ställen för att få fram de rätta effekterna. Överlag är det en bra skiva, hennes infall och rika orkestrering av låtarna gör att det är en skiva man vill upptäcka och komma intill ordentligt.

Lyssna på Hanne Hukkelberg här>>

Inga kommentarer: