måndag 16 april 2007

Dagens Poplåt: Your Ex-Lover Is Dead (Final Fantasy remix)

Stars – Your Ex-Lover Is Dead (Final Fantasy Remix)

När Set Yourself On Fire med Stars dök upp för nåt år sen var jag ganska ljummen inför den. Det mesta på skivan nådde inte riktigt ändå in hos mig och jag avfärdade det mesta på den som lite småtrist. Undantaget var öppningsspåret Your Ex-Lover Is Dead som var en helt fantastisk poplåt. Sångarna Torquil Campbell och Amy Millan delar på sången och sjunger verserna till varandra och berättar i texten om en kärlekshistoria som kraschat. Jag gillar verkligen greppet där båda sjunger till varandra och berättar historien från sin synvinkel, bara det gör det till en fantastisk låt. Men det fanns så mycket mer hos den än texten. Det var ett tag sen jag hörde den nu, jag överdoserade nästan på den när den dök upp.



Nu har det dock kommit en ny version av låten, remixad av Owen Pallet i Final Fantasy. Han gör om den till en helt ny låt, med de karakteristiska Final Fantasystråkarna hela tiden närvarande. Men istället för den pampiga poplåt Your Ex-Lover I Dead är från början skalar han ned den till en pianoballad. Själva essensen, sången mellan Torquil och Amy kommer fram ännu tydligare i låtens nya skepnad. Låten blir kraftigare, orden kommer fram på ett annat sätt, svärtan, det smärtsamma i texten står verkligen ut. Den kanske inte ska jämföras mot originalet eftersom de musikaliskt sätt ligger väldigt långt ifrån varandra, men den funkar alldeles utmärkt som komplement till en redan fantastisk låt.

Inga kommentarer: