måndag 9 april 2007

Dagens Poplåt: Another Believer

Rufus Wainwright – Another Believer

Jag gillar Rufus Wainwright. Mycket. Extra mycket gillar jag Want One från 2003, jag tror att jag skulle hålla den som en av 2000-talets bästa skivor hittills. En väldigt pretentiös och bombastisk skiva, men Rufus gör sig allra bäst när han trycker in en hel orkester i studion och gör sina storslagna, teatraliska poplåtar. I vår är det tänkt att hans nya album, Release The Stars ska komma ut, och det är en av de skivorna jag ser fram emot mest under året.


I väntan på att den ska dyka upp håller jag tillgodo med Another Believer, skriven för animerade barnfilmen Meet The Robinsons. Han verkar gilla att medverka på soundtracks, det är inte direkt första gången någon av hans låtar dyker upp på ett. Another Believer är en sån där otroligt charmig poplåt. Som vanligt när herr Wainwright är i farten så är det fullt orkestrerat, piano, xylofon, stråkar, blås och körer. Han får det att framstå som världens enklaste grej att trycka in en halv symfoniorkester i studion och få fram klockrena poplåtar. Det låter så obekymrat. Låten är en gladlynt, munter liten pärla som inte hade gjort bort sig på någon av hans tidigare skivor. Det är nästan störande hur begåvad den här mannen faktiskt är och samtidigt så otroligt produktiv, det dyker upp nya låtar till höger och vänster mest hela tiden. När han slänger iväg låtar som Another Believer till ett soundtrack blir jag mer och mer övertygad om att Release The Stars inte kommer att göra mig besviken när den väl dyker upp.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Och på xylofon mina damer och herrar!!! Kim (drums are for dummies) Björk !!! Jag förstår inte detta ständiga tjat om bästa låt detta året, bästa låt 2007, bästa låt nästa år och bästa låt vilken låt det va? vilken låt? ja bästa, eller bästa platta och bästa nästa och nästa bästa.

de e smärtsamt bra, altså snart vet jag inte vad det betyder, Bäst i relation till frank zappa?

Kim sa...

Yes, men xylofonen förtjänar att få komma fram i rampljuset, det är ett sorgligt underskattat instrument. Jag tror jag ska starta en kampanj för xylofonens rätt i popmusiken